lördag 12 september 2015

Regelbunden månadsinkomst

Hej, det var ganska längesen sedan sista inlägget. Min ursäkt är att jag för någon vecka sedan var lite sjuk. Sedan efter det har det varit fullt upp med läxor och prov. Iallafall så måste jag väl uppdatera mig lite då och då och idag passade det för mig.
Jag har fått en regelbunden månadsinkomst på 800kr, + extrainkomster. Det är jag väldigt nöjd med att jag har lyckats få, det är inte många i min ålder som har den inkomsten/ dessutom tänker spara den i aktier. Jag har bestämt att jag ska lägga in 2000 i månaden i fonder, för att bli av med ca 1000 i månaden från bankkontot. Då ska jag ha allt ute i aktier inom ungefär ett år och fortsätta spara 1000kr/månaden minst.

Så här ser mina månadsintäkter ut

430kr för att hjälpa till hemma med olika saker.
300kr för ett extrajobb som jag lyckats skaffa.
100-200kr+ för extra arbeten hos familjen/släkt/vänner/grannar.

Så jag tjänar ungefär 1000kr eller mer i månaden.

Tycker ni det är bra att jag inte lägger allt i aktier på en gång och istället sprider ut det under ett år eller ska man ha ännu längre spridningsperiod?
Vad tycker ni? Ska jag bara spara i aktier/fonder?

Mycket tacksam för svar, nu ska det pluggas vidare till proven :)

MVH,
Morgondagens miljonär :)

14 kommentarer:

  1. Du tror inte du kan övertala dina föräldrar att dubbla de pengar som du sätter av för sparande? Typ för att uppmuntra bra beteende? :) tror inte det är så ovanligt. Sen kanske tricket med godisfritt år för lite extra pengar skulle kunna fungera? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Karl, väldigt tacksam för kommentaren!:) Det är inte så ovanligt att tjäna 1000kr i månaden kanske(om det är det du menar), men inte så många sparar sin inkomst, som jag. Vissa sparar kanske i någon månad till en ny mobil eller ett nytt spel, jag tänker spara långsiktigt för trygghetens skull senare i livet, eller kanske bostad.:) jag tror jag kommer få lite extra pengar av godisförbud, inte så mycket, men cirka 25kr/vecka alltså 100kr/månad extra för det och sedan med tiden ska jag försöka hitta nya sätt att tjäna pengar på:) En sak jag inte förstår är vad du menar med " för att uppmuntra bra beteende". Skulle du kunna förklara vad du menar? Menar du att jag skulle få en extra slant för att ha ett bra beteende? Om det är det du menar, så tror jag det inte tyvärr skulle kunna gå för mig, för att jag inte kan bli så mycket trevligare😉 aja, tack för tipsen:) kom gärna med ännu mer tips, som jag redan har nämnt så letar jag vidare nya inkomstmöjligheter som skulle kunna passa mig:)
    Tack igen!,
    Mvh,
    Morgondagens Miljonär:)

    SvaraRadera
  3. Nej det var inte så jag menade. Hade en vän när jag var liten slösade bort sina pengar så hans föräldrar sa att för varje krona han sparade så skulle du lägga till en krona. För att uppmuntra ett bra beteende :) tänkte det kanske var något dina föräldrar skulle gå med på. Bara en ide! :)

    SvaraRadera
  4. Tycker du har en sund investeringsstrategi, ju yngre man är desto större risk bör du naturligtvis ta. Jag skulle rekommendera dig att i första hand köpa in dig i en indexfond som tex Avanza Zero som är helt avgiftsfri och som mångt och mycket följer index. Eftersom det är relativt små belopp som du handlar med så riskerar du att de mesta går åt till courtage framförallt om du handlar på en storbank ifall du skulle köpa rena aktier. Det är relativt få sparare som slår index och hade jag varit i dina kläder så hade jag lagt mer fokus på att få in mer inkomster än att jaga några ynka % utveckling av kapitalet. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej moneytalks!
      Tack för alla tipsen!
      Ska nu börja köpa lite aktier på Avanza och och även ha investeringssparkonto där, men ska också köpa Avanza Zero som verkar bra, som du redan nämnt:)

      Jag vet att det viktiga nu i början är att jobba upp pengarna och letar vidare nu efter jobb. Kanske ngt sommarjobb jag får på prao-stället. Jaja vi får se och ska verkligen försöka hitta mer jobb!

      Tack igen!
      Mvh,
      Morgondagens Miljonär :)

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Roligt att följa din blogg. Vi har nog liknande mål du och jag, jag känner mig väldigt ung i sammanhanget som 22-åring men jag är ju gubbe jämfört med dig. Om jag har förstått rätt är du inte ens 15? Stor respekt.

    Jag kommer att titta förbi här igen! Fortsätt spara, det ska jag göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav!
      Din kommentar glädjer mig väldigt mycket och är tacksam över det:)
      Är som sagt 14 och sparar all inkomst :) lycka till med ditt egna sparande i fortsättningen!
      Vi hörs,
      Mvh,
      Morgondagens Miljonär :)

      Radera
  7. Nu är det daga för ett nytt inlägg tkr jag! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja !
      Har haft fullt upp de senaste veckorna, men nu kom det!:)

      Radera
  8. Intressant sida. Tiden är din bästa vän när det kommer till sparande (ränta på ränta-effekten!). Fortsätter du på denna inslagna bana kommer du uppnå en frihet få förunnad, långt före alla oss andra.

    Många tror att man antingen måste ha aktier eller fonder, jag tycker en portfölj ska innehålla bägge delar.

    Eftersom du är svensk kan du få/ha koll på svenska marknaden och svenska företag men det kan vara svårt att sätta sig in i alla världens bolag, här tycker jag man kan täcka upp med indexfonder mot andra marknader (billiga indexfonder med LÅG avgift!) ex Usa, Europa, Asien i allmänhet osv.

    Några tips:
    Länsförsäkringar global index
    Swedbank robur access USA
    Swedbank robur access Asien
    Länsförsäkringar Europa index
    SPP aktiefond Japan
    Länsförsäkringar tillväxtmarknader

    (Vissa av ovan nämnde förslag är lite mer "defensiva" och andra mer offensiva beroende på hur riskvillig man är, mer defensiv är Global medans tillväxtmarknader är den mest riskfyllda)

    Via avanza går det bra att starta ett automatiskt månadssparande där X summa pengar dras från ditt konto varje månad på ett bestämt datum fördelat på ovan nämnda fonder efter en procentuell fördelning.

    Sedan är det inte fel att ha en slant på en korträntefond, en sk "krigskassa" att köpa aktier för när marknaden i allmänhet blir sur och dyker, dvs du får köpa fler aktier av samma företag men mycket billigare.

    Själv kör jag 50/50, 50% svenska aktier i stora stabila bolag som tjänar pengar och delar ut dessa och långsiktigt har en ökande utdelningstillväxt. 50% i aktierfonder på marknader jag inte har tid att sätta mig in i massa bolag utan nöjer mig med att de följer index. Målet med de svenska aktierna är att de ska slå index, annars är det ingen vits utan lika bra att gå "all in" på fonder.

    Köp inget du inte förstår dig på, läs på, titta runt och anskaffa dig den information du känner att du behöver för att vara trygg i din investering. Tålamod är en dygd.
    Håll dig till Large Cap och ett par få företag från Mid Cap.

    Bra "nybörjaraktier" är svenska investmentbolag, ex Investor, Kinnevik, Latour, Lundbergs, Melker Schörlinger för att nämna några. Dessa brukar även på längre sikt slå index och växer oftast mer än 10% årligen i avkastning.

    Snart får du nog börja sommarjobba, och då tycker jag du kan sätta upp som mål att hälften av det du tjänar sparar du långsiktigt, och resten får du ha "lite kul med". Lite roligt i livet ska man också ha! :)

    Sedan när du blir äldre kan du om du är lite mer frammåt, ta lite enklare jobb ex börja jobba på Max/Macdonalds, städa, jobba på ett café eller dylikt som servitör.

    Sedan går det väl att bli tidningsbud i din ålder? Dvs få en slant för att dela ut tidningar. Här kan du nog får ett par extra hundralappar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till dig för din långa och nyttiga kommentar VP!

      Jag ska förmodligen försöka mig på reklamutdelning nu, och tänker nog försöka få ett sommarjobb :)

      Btw, jag har nyligen extrajobbat en hel vecka nu på höstlovet och hoppas kunna göra det på sportlovet också.

      Tack återigen, häng kvar här och läs mina kommande inlägg samt kom med fler bra kommentarer som denna!

      Med Vänliga Hälsningar,
      Morgondagens Miljonär :)

      Radera
  9. Hur går det denna månaden. .? Nyfiken. Håll läsarna varma genom tätare inlägg.. :-)

    SvaraRadera